Saku Gümnaasiumi põhikooli õpilasesinduse Erasmus+ õpiränne Islandi ja Hagaskóli kooli

Saku Gümnaasiumi põhikooliastme õpilasesinduse üheksal liikmel oli võimalus 4.–7. novembrini külastada Erasmus+ õpilasrände projekti õpilasesinduse tööga ja laiemalt formaalse ning mitteformaalse lõimimise põhimõtete ja lähenemistega.

Saabusime maalilisse Islandi pealinna päev varem ning nautisime sealse looduse kauneid vaateid – olime lummatud. Meie ööbimiskoht asus külasta4vast koolist 30-minutilise jalutuskäigu kaugusel, ning kasutasime võimalust sinna just jala minna, mis andis võimaluse päikesetõusu ajal kaunist loodust vaadelda.

Esimene päev oli planeeritud koolikeskkonna ning õpilasesinduse noortega tutvumiseks. Kool jättis esmapilgul ehk pisut musta mulje, kuna sealsed noored ei vahetanud jalanõusid ning köögist oli just lahkunud neli töötajat ja koristamine keeruline. Ometi sai üsna kiiresti selgeks, et seal õpitakse teisiti, kui meie harjunud oleme.

Meie õpilased said osaleda ka Hagaskóli kooli tundides ning leidsid, et sealne klassi õhkkond oli mugavam, eelarvamusteta – õpilased olid aktiivsed ja iseseisvad õppijad. Õpetaja oli neile pigem toeks ning õpilased asusid klassi astudes koheselt õppima.

Meie õpilasesinduse liikmetele jäi tunne, et õppimine oli küll organiseeritud, kuid vaba – õpilasel oli näiteks võimalik vahetada klassi või valida endale sobiv vaikuseruum, kui see tundus tema jaoks vajalik.

Õpilasesinduse töö oli pigem sündmuste korraldamisele suunatud – nende korraldada oli 6–8 tantsupidu aastas ning ülekooliline heategevuslik sündmus, kuhu panustasid kõik 8.–10. klassid. Neil oli selle elluviimiseks ja ettevalmistuseks ka üks ülekooliline projektipäev.

Lisaks tegelesid nad õpilaste huvide ja murekohtadega, kohtudes koolijuhi, õppejuhi, õpetajate ja kooli noorsootöötajatega. Samuti viisid nad läbi küsitlusi, kasutades ÕE Instagrami lehte.

Sealses koolis olid mitteformaalne ja formaalne õpe omavahel nii sügavalt seotud, et esmapilgul ei saanudki aru, kuidas või mil viisil nad seda teevad. Samuti ei saanud sealsed õpilased meie jaoks traditsioonilisi hindeid – õpilaste tegemised ja tulemused koolis sõltusid tagasisidest, õpilase ja õpetaja analüüsidest, õpipäevikutest ning väga oluline oli osalus ja osalusaktiivsus.

Muljetavaldav oli ka see, et kogu sündmustel osalemine oli osa õppetööst ning arvestatav õpitulemusena.

Lisaks nautisime kõik väga Perlani loodusmuuseumi laavašõud, kuumaveelagooni ning imelist jõululinna Reykjavíki, kus sealsed noored korraldasid meie ÕE noortele põhjaliku ja mängulise linnatuuri.

Emotsioonid on ehedad ja inspiratsiooni jagub nüüd mõneks ajaks – loodetavasti leian end mõnes sealses koolis veel tulevikuski avastamisrõõmu kogemas.